Άρθρα

Η αντινόηση πρώτιστο κακό της οικονομικής κρίσης
Christ 14Όταν ο Οδυσσέας επέστρεψε στην Ιθάκη, ήρθε αντιμέτωπος με την τεράστια οικονομική κρίση που μάστιζε τη χώρα του. Οι μνηστήρες, βλέπετε, είχαν σπαταλήσει την περιουσία του.

Ποια ήταν όμως τα βαθύτερα αίτια που οδήγησαν στην οικονομική κρίση; Πως και από πού έπρεπε να αρχίσει να τα αντιμετωπίζει! Σύμμαχός του η θεά της Σοφίας Αθηνά, η οποία τον συμβούλεψε να ξεκινήσει χτυπώντας την αντινόηση ως πρώτο και κύριο κακό της κρίσης.

Γι’ αυτό, το πρώτο βέλος του το έστειλε στον λαιμό του Αντίνοου, χτυπώντας έτσι το όργανο που προκαλούσε την αντινόηση Ο Αντίνοος είναι αυτός που μάχεται την κοινή λογική και τον νου. Χτυπώντας τον στο λαιμό σταμάτησε την παραπληροφόρηση.

Το δεύτερο βέλος του, χτύπησε τον Αμφίνομο. Αυτόν που ερμηνεύει τον νόμο κατά το δοκούν για να εξυπηρετεί τα συμφέροντά του.

Ούτε και το όνομα του τρίτου μνηστήρα είναι τυχαίο. Έπρεπε να χτυπήσει και τον Αγέλαο, επειδή ο λαός του, παρασυρμένος από τον Αντίνοο (αντινόηση), είχε μετατραπεί σε κατευθυνόμενη αγέλη.

Όλα αυτά, βέβαια, δεν ήταν εύκολο να τα καταφέρει. Το σύστημα αντιστεκόταν σθεναρά υπέρ των συμφερόντων του. Έπρεπε να αντιμετωπίσει και τον Ευρύμαχο. Αυτόν που μάχεται, με κάθε μέσο (Ευρέως-μαχόμμενος).

odysseas 150Αφού εκκαθάρισε τα κύρια αίτια τού κακού, ήρθε αντιμέτωπος με τον ίδιο του το λαό. Ο Ευπείθης, ο πατέρας του Αντίνοου, θέλοντας να εκδικηθεί τη θανάτωση του γιού του, έπεισε τους πολίτες της Ιθάκης πως θα μπορούσαν να συνεχίσουν να ζουν ασύδοτα, συμμετέχοντας στο φαγοπότι, τρώγοντας κι αυτοί κάποια κομμάτια που μοιράζονταν μαζί τους οι μνηστήρες για να μπορούν εκείνοι ανενόχλητοι να σπαταλούν την περιουσία του Οδυσσέα.
(Φαντάζομαι πως κάποιου είδους επιδοτήσεις και πρόωρες συντάξεις θα είχαν επινοηθεί και τότε).

Αλλά όταν εκλείψει η αντινόηση ο Ευπείθης εξασθενεί σε τέτοιο βαθμό που στο τέλος θανατώνεται από τον υπερήλικα βασιλιά Λαέρτη, τον πατέρα του Οδυσσέα.

Την αντινόηση, λοιπόν, πρέπει να αντιμετωπίσουμε σαν πρώτιστο κακό και της τωρινής κρίσης. Να προσπαθήσουμε, δηλαδή, να βρούμε τρόπους συνεννόησης και να μάθουμε να κουβεντιάζουμε ήσυχα κι απλά χωρίς προκαταλήψεις και αγκυλώσεις που θέλουν τους πολίτες από διαφορετικά κόμματα να μην συνομιλούν.

Χρήστος Ξηρομερίτης