Άρθρα

Από το ΤΕΙ Θεσσαλίας στο ΤΕΙ της Θεσσαλίας
vlachos 100Η νέα ακαδημαϊκή χρονιά βρίσκει το ΤΕΙ Θεσσαλίας να παλεύει να υποδεχθεί τους πρωτοετείς φοιτητές παρά τις πολλές ελλείψεις του και παράλληλα να προσπαθεί να μετασχηματιστεί σε Οργανισμό σύμφωνα με το ν. 4009. Αν και το πρώτο ακούγεται πιο ενδιαφέρον, νομίζω ότι θα πρέπει να εστιάσουμε και στο δεύτερο. Αναμφίβολα, οι ελλείψεις τα τελευταία χρόνια έχουν καταστεί θεσμός.

Η Διοίκηση του ΤΕΙ Θεσσαλίας όμως με φιλότιμες προσπάθειες εξαντλώντας κάθε όριο εφευρετικότητας προσπαθεί να καλύψει τα διάφορα κενά που προκύπτουν από τις αθρόες συνταξιοδοτήσεις των συναδέλφων, τις μηδενικές προσλήψεις, τη μείωση στο ελάχιστο των έκτακτων εκπαιδευτικών και γενικότερα τη συρρίκνωση του προϋπολογισμού του ιδρύματος.

Παρόλα αυτά εκτιμώ ότι το ΤΕΙ Θεσσαλίας συνεχίζει να αντεπεξέρχεται επάξια στον εκπαιδευτικό του ρόλο, πολύ καλύτερα από τα περισσότερα ΑΕΙ της χώρας.

Το θέμα της σύστασης του Οργανισμού ωστόσο είναι σαφώς πιο σημαντικό και πολύπλοκο καθότι αναμένεται να καθορίσει το μέλλον του ιδρύματος για τις επόμενες δεκαετίες. Υπενθυμίζω για όσους ευλόγως δε γνωρίζουν τι είναι ο Οργανισμός. Σύμφωνα με τον νέο και άκρως αμφιλεγόμενο ν. 4009, το κάθε ίδρυμα οφείλει να προχωρήσει στη δημιουργία και υιοθέτηση ενός καταστατικού κειμένου που θα περιγράφει και θα ορίζει τη λειτουργία του. Αν και αυτό ακούγεται άκρως υπηρεσιακό και ελάχιστα ενδιαφέρον για το ευρύτερο κοινό, τα πράγματα δεν είναι καθόλου έτσι. Ο λόγος είναι απλός, οι επιλογές κατά τη διάρκεια σύνταξης αυτού του κειμένου είναι καθοριστικές για το μέλλον του ΤΕΙ Θεσσαλίας.

Ειδικότερα ας αναλογιστούμε τα ακόλουθα ερωτήματα. Θα πρέπει το ΤΕΙ να «πανεπιοτημιοποιηθεί» ή να διατηρήσει τον τεχνολογικό του χαρακτήρα; Είναι βέλτιστο να διατηρηθεί ο αυξημένος αριθμός εργαστηριακών μαθημάτων ή πρέπει να διδάσκουμε κυρίως θεωρητικές διαλέξεις; Αν διατηρήσουμε τα εργαστήρια πώς μπορούμε να βρούμε πόρους για να τα υποστηρίξουμε; Θέλουμε να παρέχουμε μαζική παιδεία ή πρέπει να εστιάσουμε σε ερευνητικές δραστηριότητες;

Ποια είναι η κύρια αποστολή του Ιδρύματος: Τεχνολογική εκπαίδευση ή επιστημονική έρευνα; Πώς θα διαχειριστούμε τους φοιτητές που δεν καταφέρνουν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους στο προβλεπόμενο διάστημα, με επιείκεια ή με αυστηρότητα; Ποια κριτήρια θα έχουμε για την εξέλιξη των καθηγητών, θα δώσουμε έμφαση στη διδασκαλία ή στην έρευνα; Θα προωθήσουμε νέους συναδέλφους σε θέσεις ευθύνης ή θα αφεθούμε αποκλειστικά στους έμπειρους καθηγητές των ανώτατων βαθμίδων;

Όλες αυτές οι επιλογές είναι σημαντικές καθώς αν το κείμενο του Οργανισμού εγκριθεί είναι εξαιρετικά δύσκολη κάθε αλλαγή του. Η φυσιογνωμία του ιδρύματος είναι βασικής σημασίας για το μέλλον του. Η βιωσιμότητα του θα εξαρτάται τα επόμενα χρόνια και από τη δυνατότητα του να προσελκύσει νέους σπουδαστές τόσο σε προπτυχιακό όσο και σε μεταπτυχιακό επίπεδο καθώς και σε σύντομα προγράμματα μετεκπαίδευσης. Ο ανταγωνισμός μεταξύ ιδρυμάτων που παρέχουν ανώτατες σπουδές τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο στο μέλλον θα ενταθεί κατά πολύ.

Συνεπώς για να καταστεί το ΤΕΙ επιτυχημένο θα πρέπει να μπορεί να αντεπεξέλθει σε πολλαπλές προκλήσεις. Σε αυτή τη διαδικασία πιστεύω ακράδαντα ότι η τοπική κοινωνία πρέπει να έχει και λόγο και συμβολή στην πορεία του ιδρύματος. Οι απόφοιτοι του ΤΕΙ Θεσσαλίας θα πρέπει να ταυτίζονται με τις ανάγκες τις τοπικής κοινωνίας ώστε να καλύπτουν τις ανάγκες της και να συνδράμουν στην ανάπτυξη της. Αλίμονο αν αυτή η διαδικασία αφεθεί αποκλειστικά στον μικρόκοσμο μας στο ΤΕΙ όσο καλοπροαίρετος και αν είναι αυτός, χωρίς να γίνει μια ουσιαστική συζήτηση για το μέλλον του Ιδρύματος και τον προσανατολισμό του σε σχέση με τη Θεσσαλία.

Η Δημοτική Αρχή, η Περιφέρεια, τα Επιμελητήρια, οι τοπικοί Επιστημονικοί Σύλλογοι και Ενώσεις μπορούν και πρέπει να δώσουν την οπτική και την προοπτική που χρειαζόμαστε για να οργανώσουμε το ΤΕΙ της Θεσσαλίας του μέλλοντος. Οι εποχές που τα ΤΕΙ και τα στρατόπεδα υπήρχαν αποκλειστικά για να ενισχύουν εύκολα και άκοπα την τοπική κοινωνία έχουν περάσει ανεπιστρεπτί. Σύντομα η Θεσσαλία και το ΤΕΙ μας θα πρέπει να κερδίζουν μέσα από σκληρό ανταγωνισμό τους φοιτητές τους και η σύσταση του Οργανισμού είναι ο καλύτερος λόγος να ξεκινήσει αυτός ο διάλογος τώρα.

(Ο Βασίλης Βλάχος, είναι καθηγητής Εφαρμογών και πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικού Προσωπικού ΤΕΙ Λάρισας)

Δημοσιεύτηκε στην Ελευθερία Λάρισας 23/09/2014