elektrocarΟ διευθύνων σύμβουλος της Mercedes-Benz αλλά και πρόεδρος της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), έστειλε επιστολή στην πρόεδρο της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, υποστηρίζοντας ότι η απόφαση για κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης έως το 2035 είναι «πλέον ανέφικτη». «Μας ζητούν να μετασχηματιστούμε με τα χέρια δεμένα», σημειώνει χαρακτηριστικά. Γι’ αυτό ζητά περισσότερα κίνητρα από τις κυβερνήσεις, όπως φθηνότερο ηλεκτρικό ρεύμα για φόρτιση, επιδοτήσεις αγοράς, φοροελαφρύνσεις και προνομιακή πρόσβαση στα αστικά κέντρα για τα ηλεκτρικά οχήματα.

Από τον ενθουσιασμό στην αμφιβολία

Όταν ανέλαβε το 2019, ο Källenius είχε δηλώσει με σιγουριά: «Το μέλλον της Mercedes είναι ηλεκτρικό». Το 2022, παρουσίασε τη στρατηγική «Ambition 2039», σύμφωνα με την οποία η εταιρεία θα ήταν έτοιμη μέχρι το τέλος της δεκαετίας να γίνει πλήρως ηλεκτρική. Ωστόσο, είχε αφήσει ανοιχτό ένα «παράθυρο»: αυτό θα γινόταν «εκεί όπου οι συνθήκες της αγοράς το επιτρέπουν».

Σήμερα, με την ιδιότητα του προέδρου της ACEA, ο Källenius υποστηρίζει ότι οι συνθήκες αυτές στην Ευρώπη δεν υπάρχουν.

Στην επιστολή του, επισημαίνει ότι:

  • Η Ευρώπη εξαρτάται σχεδόν πλήρως από την Ασία στην παραγωγή μπαταριών.
  • Οι υποδομές φόρτισης είναι άνισα κατανεμημένες.
  • Το ενεργειακό κόστος είναι υψηλό, ιδίως για το ρεύμα.
  • Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες επιβαρύνονται με δασμούς, όπως 15% στις ΗΠΑ.

«Μας ζητούν να μετασχηματιστούμε με τα χέρια δεμένα», σημειώνει χαρακτηριστικά. Γι’ αυτό ζητά περισσότερα κίνητρα από τις κυβερνήσεις, όπως φθηνότερο ηλεκτρικό ρεύμα για φόρτιση, επιδοτήσεις αγοράς, φοροελαφρύνσεις και προνομιακή πρόσβαση στα αστικά κέντρα για τα ηλεκτρικά οχήματα.

Ως εδώ, τα επιχειρήματα φαίνονται λογικά. Όμως στη συνέχεια, ο Källenius προτείνει να υπάρξει «τεχνολογική ουδετερότητα». Δηλαδή, εκτός από τα ηλεκτρικά οχήματα, να δοθεί χώρος και σε plug-in υβριδικά, αποδοτικούς κινητήρες καύσης, υδρογόνο και συνθετικά καύσιμα.

Επιπλέον, ζητά να μη γίνει αυστηρότερος ο «συντελεστής χρήσης» που υπολογίζει το ποσοστό των χιλιομέτρων που διανύονται ηλεκτρικά στα plug-in υβριδικά. Αυτό, όπως παρατηρούν ειδικοί, στην πράξη σημαίνει «ωραιοποίηση» των υβριδικών, τη στιγμή που μετρήσεις του Ινστιτούτου Fraunhofer δείχνουν πως οι πραγματικές εκπομπές CO₂ τους είναι 4-5 φορές υψηλότερες από τις τυπικές μετρήσεις.

Ως CEO της Mercedes, ο Källenius είχε δείξει διορατικότητα όταν επέλεξε τον ηλεκτροκινητήρα ως το μέλλον της εταιρείας. Ως πρόεδρος της ACEA, έχει δίκιο να απαιτεί από τις κυβερνήσεις καλύτερες συνθήκες για την ενεργειακή μετάβαση.

Το ερώτημα όμως είναι αν η λύση βρίσκεται στην παράταση ζωής των θερμικών κινητήρων ή σε μια πιο ξεκάθαρη πολιτική κατεύθυνση: φθηνότερο ρεύμα φόρτισης, ανάπτυξη διπλής κατεύθυνσης φόρτισης (bidirectional charging), σταδιακή αύξηση της τιμής των καυσίμων και προνόμια για τα ηλεκτρικά στις πόλεις.

Το σίγουρο είναι ότι για να επιταχυνθεί η μετάβαση δεν αρκεί η βιομηχανία, χρειάζεται και η πολιτική βούληση.

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.